onsdag 4. mars 2009

MAMA MKUBWA <3


En av mine oppgaver er å omorganisere bøkene på sykepleieskolens lærerbibliotek. Der finner jeg mye rart, og her om dagen snublet jeg over et lite album med bilder fra åpningen av nye skolebygninger i 1984, to år etter skolen hadde startet. Tante i fronten med daværende president Julius Nyerere til venstre. Kjolen hadde hun fått fra søsteren Solveig, som igjen hadde fått den fra ei venninne. Den er uansett sykt kul sammen med de enorme brillene, beltet og de fine skoene. Synd kjolen er gitt bort...! 

Solveig, Else Marie, Gretha, Anne Emilie (mor), Brit, Linda
Ett av mine favorittbilder. Fin gjeng!

Mama mkubwa (storesøster til mor) aka Else Marie kom først til Afrika da hun var 24 år som misjonær, og har kort og godt bodd her siden, med korte opphold i Norge. På alle disse årene har hun bodd ulike steder både i Kenya og Tanzania, og er med det som et åpent afrikalekison. 
I 1971 var hun med på å starte hjelpepleieskole på Haydom, som siden har blitt utviklet til sykepleieskole hvor hun i dag er rektor for 160 elever.
Tante er en fantastisk dame som jeg ser opp til og har lært mye av. Hun forteller stadig historier fra gamledager og er god som moder Theresa (som jeg kaller henne, hoho). Hun har vist meg det beste av Afrika, og jeg er veldig glad for å ha blitt kjent med hennes verden. 

Ingen kommentarer: